Όλοι οι άνθρωποι έχουμε μέσα μας τον Ρυθμό . Ο οποίος μεταβάλλεται ανάλογα με τα συναισθήματα μας σε αργό , μέτριο ή γρήγορο , μέσω του σημαντικότερου ζωτικού μας οργάνου, της Καρδιάς.
Τα Κρουστά όργανα, χωρίζονται όσον αφορά τον ήχο που παράγουν αλλά και τον τρόπο κατασκευής τους σε 3 κατηγορίες : Τα Μεμβρανόφωνα ( Ταμπούρο , Τύμπανα κ.α.), τα Πληκτροφόρα ( Ξυλόφωνο , Μεταλλόφωνο κ.α. ) και τα Ιδιόφωνα ( Τρίγωνο , Ροκάνα κ.α.). Πολύ σημαντικό είναι, πως για την παραγωγή του ήχου στο κάθε όργανο υπάρχουν οι αντίστοιχες Μπαγκέτες , καθώς και σε κάποιες περιπτώσεις τα ίδια τα χέρια και τα δάκτυλα μας.
Τα βασικά όργανα που θα διδαχθεί ένας μαθητής Κρουστών σε μια Μουσική Σχολή ( Ωδείο , Φιλαρμονική ) είναι τα εξής:
- Το Ταμπούρο, του οποίου τις ρίζες συναντάμε σε πρωτόγονη μορφή, στην Αρχαία Μεσοποταμία την 6η χιλιετία π.χ. , μετέπειτα στους Ναπολεόντιους πολέμους τον 19 μ.χ. αιώνα και καταλήγουμε στην σημερινή του μορφή με χρήση χορδών στην κάτω μεμβράνη.
- Τα Συμφωνικά Τύμπανα , τα οποία είναι μελωδικά μεμβρανόφωνα όργανα και έχουν συγκεκριμένο τονικό ύψος , το οποίο ρυθμίζει ο εκτελεστής μέσω πεταλιών με το πόδι του. Αρχαίοι λαοί όπως οι Αιγύπτιοι , χρησιμοποιούσαν την πρωτόγονη μορφή τους πάνω σε Ελέφαντες για πολεμικούς σκοπούς.
- Τέλος το Ξυλόφωνο και όλα τα συγγενικά πληκτροφόρα όργανα (Μεταλλόφωνο, Vibraphone , Marimba ) , τα οποία πρωτοσυναντάμε σε αρχέγονη μορφή στην Κίνα την 2η χιλιετία π.χ. μέχρι να καταλήξουν στην σημερινή “ πιανιστική ” και πιο εύχρηστη μορφή τους.
Περί τον 18ο αιώνα τα Κρουστά , άρχισαν να χρησιμοποιούνται σε μικρά και μεγάλα Μουσικά Σύνολα , στα έργα των Beethoven, Mozart κ.α. έχοντας κυρίως ρυθμοδοτικό και συνοδευτικό χαρακτήρα.
Σήμερα τα Κρουστά έχουν φτάσει σε τέτοιο σημείο εξέλιξης, τόσο τεχνικά όσο και κατασκευαστικά, αντίστοιχο με αυτό της Μοριακής Βιολογίας και της Κβαντικής Φυσικής στην επιστημονική κοινότητα, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλα ανεξαιρέτως τα είδη Μουσικής. Παράγουν ένα τεράστιο φάσμα ηχοχρωμάτων και συναισθηματικών αντιθέσεων. Όλο και περισσότερες νέες συνθέσεις καθώς και παραλλαγές παλαιοτέρων, συμπεριλαμβάνουν τα Κρουστά. Πλέον τα Κρουστά, όχι μόνο έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε κομμάτια και Μουσικά σύνολα, αλλά μπορούν να σταθούν άνετα Σολιστικά, είτε με την μορφή Κοντσέρτου με συνοδεία Ορχήστρας, αλλά και μόνα τους σε Percussion Enseble ( Σύνολο Κρουστών ), ακόμα και σε Σόλο κομμάτι, με έναν μόνο εκτελεστή .
Θα έλεγα πως τα Κρουστά είναι τα όργανα του 21ου Αιώνα. Όσον αφορά το προσωπικό κομμάτι, για μένα τα Κρουστά δεν είναι απλά το επάγγελμα μου. Είναι ο κύριος τρόπος να εκφράζω και να εξωτερικεύω τα συναισθήματα μου, είτε μελετάω, είτε παίζοντας σε κάποια συναυλία, είτε τα ακούω. Είναι ο τρόπος ζωής μου.
Νικόλαος Μεσημέρης
Εκτελεστής – Διδάσκων Κρουστών Οργάνων